סטוריטלינג – כוחו של סיפור

לא פעם אני שומעת את המשפט: “מה הקשר ביני ובין סטוריטלינג? אין לי בכלל סיפורים!”.  ראשית חשוב להבין מהו סטוריטלינג. סטוריטלינג היא אומנות העברת מסרים באמצעות סיפור. שנית, אין אדם שאין לו סיפור. סיפור לא חייב להיות ארוע טראגי, ארוע ריגשי משמעותי או ארוע מכונן. כל אדם יכול למצוא לפחות נקודת מפנה אחת בחיים, ארוע משמעותי בקנה מידה כזה או אחר, ארוע שהשפיע על חייו. לעיתים מדובר באוסף של ארועים שלאחריהם החיים של האדם לא דמו לחיים שהיו לו קודם להתרחשות הארועים. כאמור, אין מדובר בהכרח בארוע קשה. לעיתים דווקא מדובר בארוע נורמטיבי, שיגרתי, כגון לימודים משמעותיים או מקום עבודה שהותיר חותם, מפגש עם אדם מסוים באמצע החיים או מורה שהייתה לו השפעה ניכרת.

 העברת מסרים ותובנות באמצעות סטוריטלינג

החלק החשוב אינו הארוע עצמו אלא התובנות שלנו מהארועים האלה, המסקנות שאליהן הגענו. התוצרים מהארוע הם למעשה החומרים ממנו מורכב הסיפור שחנו. מי שטוען “שאין לו סיפור”, מפספס את העיקר. התובנות שלנו מארועי החיים, התובנות שכולנו למדנו וספגנו במסע חיינו, הן מכרה של זהב לא רק עבורינו אלא גם עבור אחרים. כל ארוע חיים שלצידו תובנה, מכיל מסר לחיים, ולכל אדם יש מגוון מסרים.

סטוריטלינג כמנגון יוצר הזדהות

למעשה, כל אחד מאיתנו יכול להעביר מסרים אלו לסובבים אותנו בעקבות ניסיון חיינו. סיפור יוצר הזהות.  ברגע שאנו הופכים להיות הורים למשל, אנו מביאים עימנו להורות אוסף של סיפורים, חוויות , תובנות ומסרים מילדותנו ומהאופן שבו אנו תופסים את העולם ואת עולם ההורות בפרט. כאשר הורים מעוניינים להעביר מסר לילדיהם, הם יכולים לבחור להטיף להם מוסר או לעשות זאת באופן שונה לחלוטין. שימוש בסיפורים אישיים מתוך החוויות האישיות שלהם היא טכניקה נהדרת להעברת מסר לדור הבא. באופן זה מצליחים הורים  לגייס את ילדיהם לטובת המטרות שאותם הם רוצים להשיג. הורה שיספק מידע יבש או ינחית הוראות יתקשה לקבל שיתוף פעולה מהילדים .הדבר נכון לא רק בעולם ההורות וגידול הילדים. כך גם מורה בבית ספר המעביר שיעור לתלמידים.

סטוריטלינג כטכניקה להעברת מסר זכיר

דוגמא נוספת לכוחו של סטוריטלינג הוא הפיכת המסר לזכיר יותר באמצעות סיפור. הוכח מחקרית כי שיעור בבית הספר המתובל בסיפורים ואנקדוטות יזכר טוב יותר אצל התלמידים. אם נשאל אדם בן 60 איזה שיעור הוא זוכר הכי טוב מבית הספר, קרוב לודאי שהתשובה תהייה שזוכרים בעיקר את השיעורים שהועברו על ידי מורים מרתקים שתיבלו את השיעורים בסיפורים מעניינים. כשלמדתי קולנוע בתיכון זכיתי ללמוד אצל מורה שהיא סטוריטלרית אמיתית. היא סחפה את כל התלמידים , כולל הספקניים ביותר לעולם הקולנוע בכך שהיטבה לספר סיפורים על השפעת הקולנוע בחייה. עוד בטרם צפינו בסרט אחד, כבר היינו חדורי תשוקה והתלהבות לצפות בסרט עליו דיברה, רק בשל הסיפורים המרתקים שסיפרה סביב הסרט עצמו.

 סטוריטלינג כאמצעי להנעה לפעולה

כאמור, הסיפור מביא לא רק לחיבור מיידי וריגשי לנושא עצמו, אלא גם מניע לפעולה.  כאשר ילדיי חזרו מבית הספר וסיפרו בזעזוע על חבר בכיתה הסופג אלימות מילדים בבית הספר, במקום להסביר עד כמה הדבר מסוכן שיתפתי אותם בארוע אלים שאני חוויתי כילדה. כתוצאה מכך, החיבור הריגשי שלהם היה מיידי. מילדים שצפו בארוע האלים הם הפכו לאקטיביים. הם התגייסו למען החבר בכיתה וסייעו לו.

כיצד בונים סיפור לצורך העברת המסר?

אם כך, הסיפור מסייע למסר להיות זכיר, מביא להזדהות,  מניע לפעולה, עוזר לגייס את קהל השומעים למען המטרה ומחבר אותם ריגשית אל המסר. החדשות הטובות הן שניתן ללמוד סטוריטלינג ולעשות בו שימוש לצורך העברת מסרים בצורה אפקטיבית יותר, בכל תחומי החיים. כיום ברור כי סטוריטלינג הינה טכניקה הניתנת ללמידה והיא אחת המיומנויות החשובות ביותר לצורך העברת מסר. כאשר מדובר למשל, במרצים, אנשי עסקים, או אנשי שיווק העומדים מול קהל הדבר טכניקת הסטוריטלינג היא קריטית להצלחה שלהם. אז איך עושים זאת?

סיפור חייב לשרת את המסר בצורה ברורה. סיפור שאינו משרת את המסר, לא יוכל לסייע לקדם את המטרה שלמה אנו מספרים את הסיפור. סיפור טוב חייב לכלול את שלשה האלמנטים: רגש, מחשבה ופעולה.

כאשר אנו בוחרים סיפור אנו צריכים לשאול את עצמינו שלוש שאלות:

כיצד נרצה שהקהל ירגיש כשישמע את הסיפור?

מה נרצה שהקהל יחשוב? אילו תובנות עולות מהסיפור?

ולבסוף – מה נרצה שהקהל יעשה לאחר שישמע את הסיפור?

לדוגמא, בואו ניקח סיפור ילדים ידוע – כיפה אדומה. המטרה של הסיפור היא לפתח עירנות אצל ילדים ולכן האלמנט הריגשי הוא לעורר אצלם באמצעות הסיפור רגשות של חשש ואפילו פחד מפני זרים. אילו תובנות עולות מהסיפור? התובנה המרכזית היא לא להאמין לכל מה שנאמר על ידי זרים ואילו הפעולה הרצויה היא מאוד ברורה: שמירה על זהירות יתרה בסביבה זרה.

הדבר נכון לא רק בסיפורי ילדים אלא בכל סיפור אחר. אם הסיפור עונה שלשת האלמנטים, רגש, מחשבה ופעולה, מדובר בסיפור העשוי לסייע לנו להעביר מסר בצורה יעילה יותר מכל טכניקה אחרת.

הסתקרנתם? קבלו טעימה – סטוריטלינג בהרצאה

מפרגנים להרצאה שלי על סטוריטלינג ועמידה מול קהל

מפרגנים לסדנת סטוריטלינג

מפרגנים לקורס עמידה מול קהל וסטוריטלינג

Picture of <p><strong>כותבת המאמר: ענת אביעד, שחקנית ומומחית לעמידה מול קהל. מזה כעשר שנים מעבירה קורסים לעמידה מול קהל וסטוריטלינג הן לחברות ואירגונים והן לקבוצות פרטיות. מעוניינים ללמוד כיצד לשפר את מיומנויות העמידה מול קהל שלכם? </strong></p>
<p><strong>רוצים לדעת כיצד ליצור הרצאה מנצחת? מוזמנים להזמין הרצאה/סדנא/קורס עמידה מול קהל או לפנות לענת אביעד לתוכנית ליווי אישי למרצים ולעומדים מול קהל. בהצלחה!</strong></p>

כותבת המאמר: ענת אביעד, שחקנית ומומחית לעמידה מול קהל. מזה כעשר שנים מעבירה קורסים לעמידה מול קהל וסטוריטלינג הן לחברות ואירגונים והן לקבוצות פרטיות. מעוניינים ללמוד כיצד לשפר את מיומנויות העמידה מול קהל שלכם?

רוצים לדעת כיצד ליצור הרצאה מנצחת? מוזמנים להזמין הרצאה/סדנא/קורס עמידה מול קהל או לפנות לענת אביעד לתוכנית ליווי אישי למרצים ולעומדים מול קהל. בהצלחה!

אולי יעניין אותך גם...

צרו קשר

מוזמנים להשאיר לי הודעה ואחזור בהקדם

מלאו את הפרטים לקבלת המדריך

מעוניינים לשפר את התקשורת הבין אישית בחברה או האירגון שלכם?

ההרצאה "כיצד להעביר מסר אפקטיבי"? היא בדיוק בשבילכם!

מוזמנים להשאיר לי הודעה ואחזור בהקדם

מעוניינים לשפר את התקשורת הבין אישית בחברה או האירגון שלכם?

הסדנא "כיצד להעביר מסר אפקטיבי"? היא בדיוק בשבילכם!

מוזמנים להשאיר לי הודעה ואחזור בהקדם

דילוג לתוכן