מה הקשר בין סגנונות תקשורת ובין הומור?

סגנונות תקשורת הם סוג של שפה. כמה פעמים קרה שהרגשנו שאנחנו מדברים והצד השני לא מבין אותנו? מי לא חש יותר מפעם אחת שלא משנה כמה הוא מסביר, הצד השני מתחפר ופשוט לא מבין? לרוב הסיבה ל”קצר בתקשורת” הזה הוא התנגשות בין סגנונות התקשורת.

לכל אחד יש סגנון תקשורת דומיננטי מוביל המכתיב את האופן בו הוא מתקשר עם סביבתו, אלא שבמצבים שונים, ובזמנים שונים אנחנו מחליפים את סגנון התקשורת שלנו. לדוגמא, בבית אנו מתקשרים עם בני המשפחה באופן אחד, ובעבודה אנו מתקשרים אחרת. אם נלמד מה סגנון התקשורת שלנו ושל הסובבים אותנו, לא רק שנוכל לתקשר באופן יעיל יותר, אלא נוכל אפילו ללמוד כיצד ניתן להשתמש בהומור בעת קונפליקט וכיצד להתאים את ההומור לכל אחד מסגנונות התקשורת.  הומור מסייע לנו לא מעט ברגעים האלו בהם קיימת אי הבנה ולמעשה עוזר לנו להקליל את הסיטואציה. אולם בטרם נשתמש בהומור ברגע המתאים, אנו חייבים להכיר את סגנון התקשורת שלנו ושל העומד מולנו. נשמע מסובך? האמת שזה די פשוט. ראשית, בואו נכיר את ארבעת הסגנונות ונבין כיצד הם משפיעים על התקשורת הבין אישית שלנו.

מהם ארבעת סגנונות התקשורת?

ישנם שני סגנונות תקשורת דומינטיים ושני סגנונות תקשורת פאסיביים.

הכירו את הדומיננטיים: המקדמים והמשימתיים. אומנם שניהם דומיננטיים אך שונים מאוד. מי לא מכיר את אנשי “הרוח והצילצולים”, אלו שלא ניתן להתעלם מהם, החברותיים, החייכנים וה”מסמר” של כל מסיבה…אלו הם המקדמים. כולם רוצים להיות בחברתם. הם יצירתיים מאוד, אוהבים סיפורים והרבה פחות טובים בביצוע משימות. לעומתם המשימתיים הם אנשי התאכ’לס, אנשי “השורה התחתונה”. אתם כבר מבינים שהם פחות בעניין של סיפורים אלא של ביצוע משימות ביעילות. ניתן לסמוך עליהם, אך לא לצפות מהם להפגנת רגשות. תארו לכם משימתיים ומקדמים עובדים יחד: היצירתיים והביצועיסטים. איך לדעתכם תראה התקשורת בינהם? נכון, יהיו הרבה סיטואציות של “קצר בתקשורת”.

לצד הדומיננטיים ישנם שני סגנונות תקשורת פאסיביים: המנתחים והתומכים. כולכם מכירים את המנתחים. אלו אנשי הנתונים, המספרים והדיוק. המנתחים, לא רק שלא מתעייפים לקרוא חוזה רב מלל, אלא הם אפילו יקפידו לבדוק גם את האותיות הקטנות. מחקר שוק על כל רכישה הוא חלק בלתי נפרד משגרה היומית שלהם, לעיתים גם אחרי הרכישה… כמו אצל המשימתיים, גם אצל המנתחים לא תמצאו הפגנת רגשות. הם מופנמים ומטבע הדברים יתקשרו מצויין עם המשמתיים ויתקשרו הרבה פחות טוב עם המקדמים שמתישים אותם… התומכים, כמו המנתחים, גם הם מופנמים וכולנו מכירים אותם מצויין. האנשים הרגישים, האכפתיים והמסורים, אנשי ה”לא נעים לי”.. הם ותרניים, נעלבים בקלות, אבל חברי אמת. הם מקשיבים, מכילים ויעשו הכל כדי לסייע. החברים הטובים שלהם הם המקדמים וזאת מאחר והמנתחים והמשימתיים אינם מתחברים להפגנת רגשות.

הומור וארבעת סגנונות התקשורת

כאמור הומור הוא מנגנון נפלא המסייע במצבים של מחלוקת וקונפליקט. כדי להשתמש בו נכון, חשוב להכיר את סגנון התקשורת שלנו ושל הסביבה כדי להתאים את סגנון ההומור. שימוש נכון בהומור בהתאם לסגנונות התקשורת, לא רק שישפר את התקשורת הבין אישית, אלא אף יסייע לנו להשיג את המטרות שלנו ופתור מחלוקת שבדרך אחרת לא נפתרו.

בואו נתחיל עם הומור ביחס למשימתיים. נניח שנקלעתם לשיחה עם אדם, וזיהתם שהוא משימתי.  אתם עומדים לערוך פגישה ומעוניינים “לשבור את הקרח”. איך ניתן לתקשר עם אדם כזה באמצעות הומור? מאחר ומשימתיים הם אנשי ה”שורה התחתונה”, התשובה די ברורה: השתמשו בבדיחה ברורה, קצרה וקולעת, שלא מצריכה שימוש מופרז בדמיון, בדיחה שאתם יודעים לספר היטב.. קחו בחשבון שהוא יצחק רק כשצריך…

בניגוד למשימתיים, הקשר של המקדמים הוא שונה לחלוטין ולכן גם השימוש בהומור ביחס למקדמים יהיה שונה. אז אם עומד לפניכם מקדם, איך תתקשרו איתו בהומור ? האמת, שבמקרה זה, וביחס לשאר סגנונות התקשורת, מדובר במשימה די פשוטה מאחר והמקדמים אוהבים לצחוק. הם בעצמם מייצרים סיטואציות מצחיקות בכל הזדמנות, גם בעבודה, גם בבית. הם יהנו מבדיחה או מסתם אסוציאציה שחלפה בראשם. הם חייכנים ואפילו לטלפון יענו בחיוך. הם לא רק אוהבים לצחוק הם גם נהנים לראות שגם אחרים צוחקים…קל לתקשר איתם ולשכנע אותם באמצעות הומור. אם סיפרתם להם בדיחה, לרוב הם יזכרו את הבדיחה ופחות את ההקשר שלה…מה שחשוב הוא לייצר בסביבתם אווירה של כייף. מקדם שכייף לו מתקשר הרבה יותר טוב…

באשר להומור ביחס למנתחים, הרי שפעולת החיוך אינה ברירת המחדל שלהם…אנשי הנתונים, המספרים והעובדות, אינם מחוברים להומור מאחר והומור מצריך שחרור ריגשי ואילו המנתחים הם אנשים “מוחזקים” שקשה להם לאבד שליטה ולו לרגע אחד. אם תרצו להצחיק אותם, קחו בחשבון: ספרו בדיחה קצרה מאחר והם לרוב מוציאים את עצמם מנתחים את הבדיחה ובודקים איפה נכון לצחוק.

אחרונים חביבים הם אנשי האמפתיה. הומור ביחס לתומכים קשור מאוד לאופן שבו התומכים מתקשרים עם סביבתם. הם נוטים לרצות את הסיבה ומעולם לא יפגעו בחבריהם. לכן הם יעשו הכל כדי להמנע מכל אפשרות הכי קטנה לעימות, גם אם הם צודקים. אם תרצו להצחיק אותם, אתם יכולים להיות שקטים. הם אומנם יצחקו בשקט ובבישנות, אבל הם יצחקו גם אם לא ממש הצחקתם אותם.. לא נעים להם להביך או לאכזב את מי שכל כך טרח והתאמץ לספר בדיחה עבורם.

לסיכום, הומור וסגנונות תקשורת הם שפות מעולם התקשורת הבין אישית. השילוב של שתי השפות הופך התקשורת בכל תחומי החיים לקלה יותר, יעילה יותר, פשוטה יותר ובעיקר עם הרבה פחות קונפליקטים.

הסתקרנתם? קבלו טעימה

מפרגנים לסדנת סגננות תקשורת

מפרגנים לסדנת ההומור שלי

מפרגנים להרצאה על סגנונות תקשורת

Picture of <p><strong>כותבת המאמר: ענת אביעד, שחקנית, קומיקאית, מרצה ומנחת סדנאות סגנונות תקשורת. רוצים לשמוע עוד על הנושא המרתק הזה, סגנונות תקשורת? </strong></p>
<p><strong>רוצים לייעל את התקשורת הבינאישית שלכם בכל תחומי החיים? </strong></p>
<p><strong>מעוניינים לשמוע עוד על הומור כאמצעי תקשורת? מוזמנים ליצור קשר עם ענת אביעד ולהזמין הרצאה או סדנא משנה חיים. </strong></p>

כותבת המאמר: ענת אביעד, שחקנית, קומיקאית, מרצה ומנחת סדנאות סגנונות תקשורת. רוצים לשמוע עוד על הנושא המרתק הזה, סגנונות תקשורת?

רוצים לייעל את התקשורת הבינאישית שלכם בכל תחומי החיים?

מעוניינים לשמוע עוד על הומור כאמצעי תקשורת? מוזמנים ליצור קשר עם ענת אביעד ולהזמין הרצאה או סדנא משנה חיים.

אולי יעניין אותך גם...

צרו קשר

מוזמנים להשאיר לי הודעה ואחזור בהקדם

מלאו את הפרטים לקבלת המדריך

מעוניינים לשפר את התקשורת הבין אישית בחברה או האירגון שלכם?

ההרצאה "כיצד להעביר מסר אפקטיבי"? היא בדיוק בשבילכם!

מוזמנים להשאיר לי הודעה ואחזור בהקדם

מעוניינים לשפר את התקשורת הבין אישית בחברה או האירגון שלכם?

הסדנא "כיצד להעביר מסר אפקטיבי"? היא בדיוק בשבילכם!

מוזמנים להשאיר לי הודעה ואחזור בהקדם

דילוג לתוכן