שימוש במצגת בהרצאות – כן או לא??

מתי כדאי להשתמש במצגת בהרצאות? האם חובה להשתמש במצגת או שאולי עדיף בלי?

יש דעות לכאן ולכאן ולכן חשוב לעמוד על היתרונות והחסרונות של השימוש במצגת ובעזרים טכניים נוספים.

מהו תפקידה של המצגת בהרצאה?

היתרון המרכזי של שימוש במצגת הן בהרצאה פרונטלית והן במדיה הדיגיטלית הוא יצירת עניין. הקהל מגיע להרצאה מוצף בהסחות דעת כגון: העיסוק בטלפון, רעש של הקהל ועוד גירויים חיצוניים. למעשה המרצה מוצא עצמו נלחם על הקשב של הקהל ולכן מחוייב לשמור על העירנות והמעורבות שלו. הדבר אף חשוב יותר כשמדובר בהרצאה במדיה הדיגיטלית מאחר ובסביבה הטבעית של הקהל יש יותר הסחות דעת.

המצגת מאפשרת למרצה להמחיש לקהל להראות ויזואלית כותרות או תמונות הקשורות לנושא . למעשה, המצגת מעוררת את הקהל למעורבות. כמו כן, המסר זכיר יותר באמצעות מצגת ובמיוחד מצגת עם אלמנט משעשע.

מהו החסרון של השימוש במצגת?

  על אף היתרונות של השימוש במצגת בהרצאות, כדאי להמנע ממצבים בהם דווקא המצגת עלולה להפוך למכשול במקום לסייע למרצה. באחת ההרצאות שצפיתי בזום, המרצה עמד מול מצלמה עם מסך ירוק . המרצה הקרין מצגת, סירטונים והרבה להשתמש בגאג’טים שונים. בשלב מסוים, התקשתי לעקוב אחריו. המרצה השתמש  לאורך כל ההרצאה באוסף גירויים שנועדו להרשים את הקהל. ניכר היה כי הוא חשש לשעמם ולכן הציף את הקהל ב”אטרקציות”. כעבור מספר דקות מתחילת ההרצאה, הייתה תקלה. המיקרופון לא עבד , הסירטונים נתקעו והמצגת לא עלתה. המרצה היה נבוך ולא הפסיק להתנצל. הוא סמך על כל “התפאורה” החיצונית ולמרות שהוא בדק שהכל עובד, בזמן אמת שום דבר לא עבד. למעשה, נוצרה תלות במצגת, ובלעדיה לא היה למרצה מושג כיצד להמשיך.

גם בהרצאה פרונטלית חשוב לבדוק מתי ואיך להשתמש במצגת. כמו בהרצאה במדיה הדיגיטלית, גם בהרצאה פרונטלית, מצגת הבנויה נכון , מסייעת למרצה, שומרת על עירנות וממחישה לקהל את המסר. יחד עם זאת. בהרצאה פרונטלית חשוב מאוד שהמצגת לא תגנוב פוקוס מהמרצה. היא נועדה לסייע ולתמוך במרצה אבל לא להפוך לדבר העיקרי. מרצה שיקריא מתוך מצגת יאבד את הקהל.

מתי נכון להשתמש במצגת?

מרצה טוב הוא מרצה שיכול “להחזיק” הרצאה גם בלי עזרים טכניים. זכרו שהקהל מגיע לשמוע את המרצה ואת המסר שלו! לא פעם שואלים אותי: “אין לך מצגת?”, ואני עונה: “אני המצגת!”. כשההרצאה בנויה נכון ועם עמידה נכונה מול קהל, המרצה חש בטחון והוא יכול להתגבר על כל תקלה. נכון שייש הרצאות המחייבות מצגת אבל גם אז חשוב שהמרצה ידע לתפקד במקרה של תקלה.

למעשה, גדולי המרצים אינם משתמשים במצגת כלל! שפת הגוף שלהם וטכניקות העמידה מול קהל שלהם הם עיקר הכלים שעומדים לרשותם! ככל שהמרצה כריזמטי יותר הוא אינו זקוק למצגת אלא אם הוא ממש חייב, למשל כדי להדגים גרף או להציג תמונה.

כללי הזהב לשימוש נכון במצגת

 אין לקרוא מתוך המצגת!

  • יש להשתמש במצגת כאשר רוצים להדגים באמצעות גרף או תמונה, וגם אז כדאי לנסות להיות יצירתיים ואם אפשר, אפילו משעשעים.
  • כדאי להמעיט בכמות השקופיות. מומלץ להשתמש ב-10-12 שקופיות בהרצאה של כשעה. מטרת השקופית היא להאיר את הנושא ולא להציג את כל המידע.
  • לא מומלץ להעמיס מלל על כל שקופית אלא להסתפק בכותרות בלבד.
  • מומלץ לבחור בפונט גדול ככל שניתן לצורך הבלטת הכיתוב.
  • רצוי לשמור על עיצוב נקי ובקו אחיד.

הסתקרנתם? רוצים לדעת כיצד ליצור הרצאה מנצחת? קבלו טעימה

מפרגנים להרצאה שלי על סטוריטלינג ועמידה מול קהל

מפרגנים לסדנת סטוריטלינג

מפרגנים לקורס עמידה מול קהל וסטוריטלינג

Picture of <p><strong>כותבת המאמר: ענת אביעד, שחקנית ומומחית לעמידה מול קהל. מזה כעשר שנים מעבירה קורסים לעמידה מול קהל וסטוריטלינג הן לחברות ואירגונים והן לקבוצות פרטיות. מעוניינים ללמוד כיצד לשפר את מיומנויות העמידה מול קהל שלכם? </strong></p>
<p><strong>רוצים לדעת כיצד ליצור הרצאה מנצחת? מוזמנים להזמין הרצאה/סדנא/קורס עמידה מול קהל או לפנות לענת אביעד לתוכנית ליווי אישי למרצים ולעומדים מול קהל. בהצלחה!</strong></p>

כותבת המאמר: ענת אביעד, שחקנית ומומחית לעמידה מול קהל. מזה כעשר שנים מעבירה קורסים לעמידה מול קהל וסטוריטלינג הן לחברות ואירגונים והן לקבוצות פרטיות. מעוניינים ללמוד כיצד לשפר את מיומנויות העמידה מול קהל שלכם?

רוצים לדעת כיצד ליצור הרצאה מנצחת? מוזמנים להזמין הרצאה/סדנא/קורס עמידה מול קהל או לפנות לענת אביעד לתוכנית ליווי אישי למרצים ולעומדים מול קהל. בהצלחה!

אולי יעניין אותך גם...

צרו קשר

מוזמנים להשאיר לי הודעה ואחזור בהקדם

מלאו את הפרטים לקבלת המדריך

מעוניינים לשפר את התקשורת הבין אישית בחברה או האירגון שלכם?

ההרצאה "כיצד להעביר מסר אפקטיבי"? היא בדיוק בשבילכם!

מוזמנים להשאיר לי הודעה ואחזור בהקדם

מעוניינים לשפר את התקשורת הבין אישית בחברה או האירגון שלכם?

הסדנא "כיצד להעביר מסר אפקטיבי"? היא בדיוק בשבילכם!

מוזמנים להשאיר לי הודעה ואחזור בהקדם

דילוג לתוכן