תקשורת בין אישית – איך עושים זאת נכון?

כולנו נמצאים בתקשורת עם הסביבה שלנו. תקשורת בין אישית מתקיימת בכל תחומי החיים: בבית, בעבודה, עם חברים, עם הילדים שלנו וכמובן עם נותני שרות למינהם, החל מהמוכר במכולת ועד לפקידה בקופת חולים. כולם בתקשורת עם כולם. יחד עם זאת, כמה פעמים קרה לנו שמצאנו את עצמינו בסיטואציה בה אנו מסבירים שוב ושוב, ואילו הצד השני לא מבין? מי לא מכיר את הסיטואציה בה הצד השני בא אלינו בטענה שאנחנו לא מבינים אותו? מכאן הדרך ל”קצר בתקשורת” ולקונפליקט קצרה מאוד. אי הבנות כאלה שכיחות מאוד ואנו חווים אותן לפעמים על בסיס יומי.

מהי תקשורת בין אישית?

כדי להמנע ממצבים את “קצר בתקשורת”, חשוב קודם להבין מהי תקשורת בין אישית. אמרנו שכולנו נמצאים בתקשורת עם הסביבה. תקשורת בין אישית היא למעשה תהליך של העברת מסרים בין שני צדדים או יותר. כלומר, בכל פעם שאנחנו בתקשורת בין אישית עם מישהו, אנחנו מעבירים מסר ומקבלים מסר. גם כאשר אנחנו מדברים עם בני הזוג אנחנו מעבירים מסר, וגם כשאנחנו משווקים את העסק שלנו, אנחנו מעבירים מסר. לא ניתן לקיים חיי חברה, עבודה, זוגיות או משפחה ללא תקשורת בין אישית.

מסרים המועברים באמצעות שיחה, מלל, כתיבה ( מי מאיתנו לא משתמש בווצאפ למשל לצורך העברת מסרים?) הם מסרים מילוליים. יחד עם זאת, מסר מילולי עלול ליצור אי הבנות וקונפליקטים מאחר והמילה הכתובה לא חושפת את הרגשות והמחשבות שמעבר למילה. לא פעם קורה שאנו מקבלים הודעת ווצאפ לאקונית, או חמור מזה, רק אימוג’י , ומתוך זה מצופה מאיתנו להבין בדיוק מה הצד השני רוצה. ברגע שפרשנות אישית נכנסת לתמונה וכל אחד מפרש את המילה הכתובה או האימוג’י על פי עולמו, עלול להתפתח עימות או אי הבנה די במהרה. כמה פעמים קרה לנו שפירשו לא נכון הודעה שלנו או שהתעצבנו מהודעה בעוד שהצד השני ממש לא התכוון להרגיז אותנו… מסר לא ברור, אם כן, הוא פתח ל”קצר בתקשורת”, אבל זו לא הסיבה היחידה.

בנוסף למסרים המילוליים ישנם מסרים בלתי מילוליים. מסרים אלו באים לידי ביטוי בשפת הגוף שלנו ובאופן שבו אנו מעבירים את המסרים המילוליים. מכירים את הביטוי “אחד בפה אחד בלב”?. ביטוי זה מתייחס למצבים בהם ברור לנו שהצד השני אומר משהו אחד אבל מתכוון למשהו אחר…כלומר אין הלימה בין המסר המילולי ובין המסר הבלתי מילולי. כולנו יודעים לזהות מצבים כאלה וכשזה קורה אנו מיד מבינים שהמסר איננו אותנטי, דבר המחבל בתקשורת הבין אישית. שפת הגוף מספרת עלינו הרבה יותר מאשר המילים מאחר והיא מבטאת את הרגשות והמחשבות שלנו באופן בלתי מודע, לכן חשוב מאוד לפתח מודעות לשפת גוף.

אי הבנה בתקשורת בין אישית מתרחשת, אם כן,  כאשר תהליך העברת המסר נתקל בקושי – המסר לא עבר כהלכה והצד השני לא הבין אותו או לא פירש אותו נכון.

ארגז הכלים לתקשורת בין אישית אפקטיבית

ראשית חשוב להבהיר, תקשורת בין אישית אפקטיבית חשובה מאוד בכל תחומי החיים ואם רק נבין כיצד לייצר אותה, נוכל לשפר מערכות יחסים, להשיג מטרות ולהוביל להצלחה. שנית, כולנו אחראיים על המסר אותו אנחנו מעבירים. אין צורך לחפש אשמים במצבים של אי הבנה, והכי חשוב, ניתן בהחלט להתגבר על מצבים כאלה! כמו כן, כל תקשורת בין אישית, חייבת לכלול הקשבה פעילה ואמפטית, אחרת אין משמעות לכלים ליצירת תקשורת בין אישית אפקטיבית.

אז אם אתם רוצים לייעל את התקשורת, לשחרר מחסומים בין אישיים ולהשיג מטרות, קבלו את חמשת הכלים לתקשורת בין אישית אפקטיבית:

שימוש בסטוריטלינג בתקשורת בין אישית

סטוריטלינג פירושו העברת מסר באמצעות סיפור. עוד מימי קדם נביאים העבירו מסרים באמצעות סיפורים. זוהי איננה שיטה חדשה. בני האדם מכוונים לשמוע סיפורים, לספוג ידע וללמוד על העולם באמצעות סיפור. לא בכדי ילדים אוהבים לשמוע סיפורים ולעיתים הם מבקשים שוב ושוב לשמוע את אותו סיפור. הסיבה לכך היא שכאשר אנו מקבלים מסר באמצעות סיפור המערכת הלימבית במוח נכנסת לפעולה. כלומר, הסיפור מפעיל רגש, ורגש מעורר הזדהות. אנשים נוטים לזכור טוב יותר מסרים ומידע באמצעות סיפורים ודוגמאות מאשר באמצעות טבלאות, מספרים או נתונים יבשים. לכן, שימוש בסטוריטלינג בתקשורת בין אישית הופך את תהליך העברת המסר לברור, זכיר ולוכד קשב.

מיומנויות עמידה מול קהל בתקשורת בין אישית

מיומנויות עמידה מול קהל איננה שמורה רק למרצים, פוליטיקאים או אומנים. כולנו עומדים מול קהל כל היום ומעבירים מסר. בכל הזדמנות שייש בה אינטראקציה בין אנשים, אנו עומדים מול קהל. מיומנויות עמידה מול קהל אם כך, מתייחסות לאופן העברת המסר. האם אנו מדברים באסרטיביות ובביטחון? האם אנו מסוגלים להניע את הצד השני לפעולה באמצעות המסר? האם הצלחנו לשכנע או להשפיע? רכישת מיומנויות עמידה מול קהל מסייעות להעברת מסר שהצד השני לא רק יזכור אלא אף יפעל לפיו.

שפת גוף בתקשורת בין אישית

שפת גוף היא שפה שכולנו מדברים בה והיא מיוחסת למסרים הבלתי מילוליים. כולנו יודעים לקרוא שפת גוף. כמה פעמים קרה לנו שראינו מישהו וכבר נוצרה אצלנו תחושה לא טובה לגביו? כמה פעמים קרה לנו ההפיך? מודעות לשפת גוף מסייעת לנו להבין מה הצד השני מרגיש וחושב, גם אם הוא לא מבטא זאת במילים, ובעיקר מאפשרת לנו להיות מודעים למסר שאנו משדרים באמצעות שפת גוף ולהשלכות של תהליך זה. שימוש נכון בקול, בקשר עין, בתנועות ידיים, פיתוח מודעות ליציבה ואפילו לצורת הישיבה יאפשר לנו להעביר מסר מילולי הנמצא בהלימה למסרים הבלתי מילוליים. לעיתים קורה שאנו אומרים משהו אחד אבל בפועל מרגישים אחרת. שפת הגוף קרוב לוודאי תשדר את חוסר האותנטיות הזו, דבר העלול לחבל בתקשורת בין אישית.

הומור בתקשורת בין אישית

האם לכולם יש חוש הומור? התשובה היא כן! לכולם יש חוש הומור אך לא כולם עושים בו שימוש ומתאמנים על הכנסת הומור לחיי היום יום. הומור הוא צורת תקשורת המסייעת ליצירת אווירה חיובית בתקשורת בין אישית, מקלילה סיטואציות מורכבות, עוזרת “לשבור את הקרח”, מביאה לפתרון קונפליקטים ובעיקר הופכת כל מסר לזכיר. כבר הזכרנו כי סיפור הופך גם הוא את המסר לזכיר, אולם סיפור מצחיק הופך את המסר לבתי נשכח. מעבר לסגולות של ההומור כמחזק את בריאות הגוף והנפש, הומור הוא טכניקה שניתן ללמוד אותה ולהשתמש בה בכל תקשורת בין אישית באשר היא.

סגנונות תקשורת

מסתבר כי לכל אדם סגנון תקשורת המכתיב את אופן התנהלותו והתנהגותו. אם נלמד לזהות את סגנון התקשורת שלנו ושל הסביבה נוכל למנוע עימותים ואי הבנות בקלות. סגנון התקשורת בעצם מסייע לנו להבין כיצד הכי נכון לתקשר עם הצד השני. אם נדע לעשות זאת, לא רק שנייצר תקשורת בין אישית אפקטיבית אלא גם נשיג את מטרותינו ביחס לצד השני. קיימים ארבעה סגנונות תקשורת: המשימתיים, אנשי ה”שורה התחתונה”, איתם הכי נכון לתקשר “קצר ולעניין”, לעומת המקדמים, אנשים הדרמה, החיוכים והצחוקים, איתם הכי נכון לתקשר באמצעות סיפורים ודוגמאות. המנתחים לעומת זאת, זקוקים לנתונים ועובדות על מנת לייצר תקשורת בין אישית מיטבית ואילו התומכים, אנשי הרגש והאמפתיה, זקוקים למידע ומסרים רגשיים כדי ליצור תקשורת בין אישית.

לסיכום, תקשורת בין אישית היא חלק בלתי נפרד מהחיים. יצירת תקשורת בין אישית מיטבית ואפקטיבית תסייע לנו להשיג מטרות, לשפר מערכות יחסים ולמנוע עימותים. הומור, מיומנויות עמידה מול קהל, סגנונות תקשורת, שפת גוף וסטוריטלינג הם כלים נהדרים המשמשים להעברת המסרים המילוליים והבלתי מילוליים, ובעיקר עוזרים לנו לתקשר נכון עם הסביבה.

הסתקרנתם? קבלו טעימה

מפרגנים להרצאה/סדנא/קורס בנושא תקשורת בין אישית

Picture of <p><strong>כותבת המאמר: ענת אביעד, שחקנית ומומחית לתקשורת בין אישית, עמידה מול קהל, סטוריטלינג, שפת גוף והומור. מזה כעשר שנים מעבירה קורסים לעמידה מול קהל וסטוריטלינג, סדנאות, הרצאות וקורסים בנושא תקשורת בין אישית, הן לחברות ואירגונים והן לקבוצות פרטיות. מעוניינים ללמוד כיצד לשפר את התקשורת בין אישית שלכם? מוזמנים להזמין הרצאה/סדנא/קורס בנושא תקשורת בין אישית או לפנות לענת אביעד לתוכנית ליווי אישי למרצים ולעומדים מול קהל. בהצלחה!</strong></p>

כותבת המאמר: ענת אביעד, שחקנית ומומחית לתקשורת בין אישית, עמידה מול קהל, סטוריטלינג, שפת גוף והומור. מזה כעשר שנים מעבירה קורסים לעמידה מול קהל וסטוריטלינג, סדנאות, הרצאות וקורסים בנושא תקשורת בין אישית, הן לחברות ואירגונים והן לקבוצות פרטיות. מעוניינים ללמוד כיצד לשפר את התקשורת בין אישית שלכם? מוזמנים להזמין הרצאה/סדנא/קורס בנושא תקשורת בין אישית או לפנות לענת אביעד לתוכנית ליווי אישי למרצים ולעומדים מול קהל. בהצלחה!

אולי יעניין אותך גם...

צרו קשר

מוזמנים להשאיר לי הודעה ואחזור בהקדם

מלאו את הפרטים לקבלת המדריך

מעוניינים לשפר את התקשורת הבין אישית בחברה או האירגון שלכם?

ההרצאה "כיצד להעביר מסר אפקטיבי"? היא בדיוק בשבילכם!

מוזמנים להשאיר לי הודעה ואחזור בהקדם

מעוניינים לשפר את התקשורת הבין אישית בחברה או האירגון שלכם?

הסדנא "כיצד להעביר מסר אפקטיבי"? היא בדיוק בשבילכם!

מוזמנים להשאיר לי הודעה ואחזור בהקדם

דילוג לתוכן