עמידה מול קהל – למי זה מתאים?

לא פעם, כשאני נשאלת על מהות העבודה עם מרצים, אנשי עסקים, שחקנים או אנשים המעוניינים לשפר את מיומנויות העמידה מול קהל שלהם, אני שומעת משפטים כגון: ” אי אפשר ללמוד עמידה מול קהל- או שייש לך את זה או שאין לך..”, או : “לא כולם צריכים ללמוד עמידה מול קהל. זה קשור רק למי שעומד על במה”.

בשני המיקרים מדובר בטעות. ראשית, מיומנות העמידה מול קהל היא מיומנות נרכשת וניתנת לתירגול. נכון שישנם אנשים כריזמטיים וורבאליים מטבעם, אבל גם אנשים ביישנים שלא התנסו מעולם בדיבור מול קהל יכולים ללמוד לעשות זאת. שנית, כולנו עומדים מול קהל. כל יום כל היום. אנו עומדים מול קהל כאשר אנו משוחחים עם הילדים שלנו, עם הקולגות שלנו, עם המוכר בחנות , עם פקידת הבנק ואפילו עם השליח של הפיצה.

מתי אנו נדרשים לעמוד מול קהל?

כאמור, עמידה מול קהל אינה נחלתם הבלעדית של מרצים או אומנים. למעשה, אנו עומדים מול קהל בכל פעם כשאנו נדרשים להעביר מסר. בכל אינטראקציה של העברת מסר, בין אם זה מסר שמטרתו למשל להעביר מידע, או מסר שמטרתו לשכנע, אנו למעשה מצפים שהצד השני יבין אותנו או יסייע לנו להשיג את המטרה שלנו. כמובן שאין זה משנה מהי המטרה. לעיתים המטרה שלנו היא להזמין אוכל ולעיתים אנו רוצים לקבל הלוואה בבנק. לכאורה מדובר בפעולות שונות, אולם בפועל מדובר באותה פעולה בדיוק אלא שהמטרה היא שונה. בשני המיקרים אנו מעבירים מסר באמצעות דיבור אולם רוצים להשיג משהו אחר. כלומר, בכל פעם אנו אומנם רוצים להשיג מטרה אחרת, אולם אופן הפעולה הוא זהה.

האם ניתן להתגבר על חשש מפני עמידה מול קהל?

לעיתים תהליך העברת המסר נתקל בקושי, דבר המשבש את השגת המטרה. למשל, מי מאיתנו לא נתקל במצב בו היינו בטוחים שהעברנו מסר ברור אולם המטרה לא הושגה? לדוגמא, הזמנו פיצה עם זיתים וקיבלנו פיצה עם פיטריות…יכול להיות שמדובר בטעות או אי הבנה, אולם עלינו לשאול את עצמינו האם “טעות” שכזו חוזרת על עצמה? האם זה קורה לנו גם בסיטואציות אחרות? ובכלל, כמה פעמים נתקלנו באנשים שמהרגע שהם אוחזים את הטלפון בכדי לבצע הזמנה כלשהיא או עומדים מול הבוס בעבודה, המילים פתאום נתקעות ומתבלבלות, הקול קצת רועד ולא מובן, או טון הדיבור הופך להיות לחשני וחסר בטחון? אין ספק שאתם מכירים אנשים כאלה בסביבתכם הקרובה. ישנם גם מיקרים בהם אנשים נמנעים בכלל ואף מתחמקים מסיטואציות בהם נדרש מהם לדבר בפומבי. הם למעשה מעדיפים שמישהו אחר ידבר עבורם. מנגד, מי לא נתקל לפחות פעם אחת במקרה ההפוך? כלומר, אנשים רהוטים המשדרים בטחון, חדים וברורים שאין להם שום בעיה לומר או לבטא את אשר על ליבם והם נוכחים בסיטואציה ומלאי כריזמה? ברור שאנו מכירים גם אנשים כאלה.

אם כן, מדוע יש אנשים “ביישניים” ונמנעים לעומתם ישנם גם אנשים “מלאי בטחון עצמי”? האם זה בהכרח קשור לביטחון עצמי או לביישנות? או שמא זה קשור לאופי שלהם, לסגנון התקשורת שלהם או לחוויות ילדות מסוימות? ומה קורה לאנשים אלו כאשר לפתע הם נדרשים לעמוד מול קהל ממש ולהעביר מסר? כיצד הם מתמודדים עם סיטואציות מסוג זה?

באחד מהמפגשים שלי עם בעלות עסקים, נפגשתי עם קוסמטיקאית הרוקחת תכשירים מיוחדים לבעיית עור מסוימת. אשה עדינה, המדברת בשקט, כמעט בלחש. היא סיפרה כי הלקוחות שלה מרוצים ממנה ואף ממליצים עליה ללקוחות נוספים ברשתות החברתיות. יחד עם זאת, העסק שלה מדשדש והיא לא מצליחה לתרגם את הכשרון והייחודיות שלה לכדי עסק מניב ומצליח.  כששאלתי אותה מדוע היא בחרה לעסוק דווקא במקצוע הקוסמטיקה ולרקוח תכשירים היא שתקה ואז השיבה בלחש:” כשהייתי ילדה סבלתי מפצעים חמורים בפנים. התביישתי מאוד. הילדים הציקו לי והעליבו אותי. עם הזמן הנזק הנפשי שנגרם לי הלך וגדל. הבטחון העצמי שלי היה ירוד עד כדי כך שחששתי לדבר עם אנשים . היום, כשאני רוקחת תכשירים אני רואה בזה שליחות לעזור לאנשים לטפל בבעיה שלהם ומנוע מהם חוויות קשות כפי שאני חוויתי”. למעשה, אותה קוסמטיקאית לא רק פתרה בעיית עור באמצעות התכשירים המיוחדים שלה, אלא גם סייעה בעקיפין לאנשים לשקם את הבטחון העצמי שלהם שאולי נפגע כתוצאה מהבעיה האסטתית שלהם. הערך המוסף של העסק שלה, אם כן, הוא הרבה מעבר למכירת תכשיר כזה או אחר. לאחר שהבנו שמאחורי העסק שלה יש מסר משמעותי וסיפור מעורר הזדהות, שאלתי אותה איך היא מעבירה את המסר הזה. הרי ברור שהסיפור האישי שלה הוא מנת חלקם של אנשים רבים. האם היא מספרת את הסיפור שלה , מרצה על הפתרון הייחודי שלה או מצלמת סירטונים בנושא? רק לשמע השאלות היא הסמיקה ואמרה: ” מה פתאום? אני ביישנית. אני ממש לא מסוגלת לעשות זאת. שאני אעמוד מול קהל וארצה? לא נראה לי שאני יכולה”.

למרות החשש, היא הסכימה להתחיל תהליך של ליווי אישי לעמידה מול קהל. לאחר מספר מפגשים אישיים, היא הבינה שהיא עומדת מול קהל כל יום כשהיא מקבלת לקוחות. כמו כן, היא למדה שלעמוד מול קהל ולספר על הפתרון שלה הוא למעשה חובה ולא רשות. מדובר בשליחות אמיתית. היא הסכימה לנסות להסיר מחסומים וללמוד צעד אחר צעד כיצד לעמוד מול קהל ולהעביר מסר. למעשה היא הסכימה להיות חשופה ולהתנסות בתחום חדש לחלוטין שנתפש אצלה מאיים ושונה. התוצאה הייתה כמובן שהעסק שלה צמח. כיום היא חיה ברווחה כלכלית יותר מאי פעם דווקא בתקופת הקורנה בה עסקים לא מעטים קרסו.

מדוע חשוב ללמוד עמידה מול קהל?

בעידן שלנו, במרחב הפרטי, במרחב הבינאישי וכמובן שבמרחב העיסקי , די ברור כי היכולת לבטא את עצמינו ולהעביר מסר בבהירות הינה מיומנות נדרשת והכרחית. אומנם מדובר במיומנות בסיסית אך מי שהשכיל לפתח אותה, לא רק שעבר תהליך התפתחות אישית אלא אף האיץ את השגת המטרות שלו בכל תחום אפשרי. בתקופת הקורנה והסגרים הצורך במיומנות הזו אף הלך והתחדד מאחר והתקשורת הפכה להיות תקשורת שהתנהלה באמצעים טכנולוגיים כגון הטלפון ופגישות בזום, כמעט ללא אינטראקציות פרונטליות. במקרים אלו ובמיקרים אחרים בהם יש קושי להעביר מסר, הסיכוי שהצד השני יבין אותנו הוא נמוך יותר. בעלי עסקים, מרצים ואפילו אנשים פרטיים שידעו דווקא בתקופה המאתגרת הזו, להשתמש ביכולת הוורבאלית שלהם, הצליחו להגיע ליעדים ומטרות שהציבו לעצמם.

 

האם כולם יכולים ללמוד עמידה מול קהל?

חשוב לציין, שגם אנשים ביישנים לכאורה, או כאלו שהרגילו את עצמם להמנע מסיטואציות בהן הם נדרשים לדבר בפומבי או לדבר על עצמם, יכולים ללמוד להסיר מחסומים, לעבור תהליך התפתחות אישי ולהתגבר על הקושי הזה. זה אפשרי בהחלט! מדובר במיומנות נרכשת לחלוטין שקודם כל מצריכה פתיחות ורצון ללמוד. כן, כל אחד יכול. לא מדובר רק על התמודדות עם פחד קהל, שייש אומרים שהוא חזק יותר מפחד מוות, אלא בעניין ראשוני הרבה יותר. מדובר קודם כל בהכרה הבסיסית שלכל אחד יש מסר להעביר. להורים יש מסר להעביר לילדיהם, למוכרים בחנות יש מסר לקונים ולמרצה באוניברסיטה יש מסר להעביר לסטודנטים. כל אחד  מהם יכול ללמד משהו מניסיונו.

כמו כן, לכל אדם יש סיפור לספר ומכל סיפור ניתן ללמוד. לכולנו דוגמאות וסיפורים המדגימים את המסרים שלנו ולרוב מדובר בסיפורים מעוררי הזדהות. הסיבה לכך שרוב בני האדם חווים חווית דומות אך לא כולם חולקים את החוויות שלהם. לכן, אנשים המספרים על החוויות שלהם זוכים להזדהות דבר המאפשר להם להעביר מסר, לשכנע ואפילו ללמד.

לאחר שהבנו שייש לנו מסר, שייש לנו סיפור המסייע לנו להדגיש את המסר, עלינו להבין שהמסר שלנו הוא חשוב, שייש לנו אימפקט ייחודי  שחובה עלינו להעביר הלאה. כאשר מבינים זאת, הרבה יותר קל לשחרר מחסומים ולהתחיל להביא את המסר שלנו לידי ביטוי. נכון, כאשר אנו עומדים מול קהל אנו נמצאים במקום פגיע ולא מעט פעמים החשש לעמוד מול קהל נובע מפחד מכשלון. אולם דווקא היכולת שלנו להסכים להיות במקום הפגיע הזה, היא המפתח להתגבר על המכשול. גם אם יתרחש “כשלון”, די מהר נגלה, למרבה ההפתעה, שלא קרה אסון גדול.

כיצד ניתן להתגבר על החשש מפני עמידה מול קהל?

כיצד אם כן, אפשר “למזער נזקים” ולהתגבר על החשש מפני עמידה מול קהל? כיצד אפשר לעמוד מול קהל ולהעביר מסר בבטחון ובכריזמה? אם נלמד למשל ,כיצד לדייק מסר, או כיצד לפתוח את ההרצאה שלנו נוכל להשיג את המטרה שלנו ביתר קלות, גם אם מדובר בשיחת חולין עם בן משפחה או בפרזנטציה בעבודה.  בנוסף, למידת טכניקות המסייעות לנו להכיר את שפת הגוף שלנו , כיצד לעשות שימוש נכון בשפה זו ובקול שלנו ואיך ללכוד את הקשב של הקהל , משפרות באופן משמעותי את היכולת שלנו לדבר מול קהל. ככל שנלמד יותר ונרכוש ידע בתחום, נגלה מהר מאוד שהידע  הזה מפחית באופן משמעותי את החשש שלנו בכל פעם שאנו עומדים מול קהל. כמו כן, ככל שנתרגל החשש יעלם יותר. התירגול מעניק בטחון ותחושת שליטה.

בילדותי אהבתי לספר סיפורים. סבתי עליה השלום הייתה אומרת עליי:” ברגע שהיא פותחת את הפה, היא לא שותקת עד שכולם מקשיבים לה”. כילדה לא פעם נעלבתי. ברור שלא הבנתי את המשמעות של דבריה. היום אני יודעת שזכיתי במתנה, במיומנות מדהימה והשליחות שלי היא ללמד אחרים בדיוק את אותה מיומנות.

הסתקרנתם? קבלו טעימה

מפרגנים לקורס עמידה מול קהל

מפרגנים לסדנת עמידה מול קהל

מפרגנים להרצאה על עמידה מול קהל

מפרגנים לתוכנית ליווי אישי בנושא עמידה מול קהל

Picture of <p><strong>כותבת המאמר: ענת אביעד, שחקנית ומומחית לעמידה מול קהל. מזה כעשר שנים מעבירה קורסים לעמידה מול קהל וסטוריטלינג הן לחברות ואירגונים והן לקבוצות פרטיות. מעוניינים ללמוד כיצד לשפר את מיומנויות העמידה מול קהל שלכם?</strong></p>
<p><strong>מוזמנים להזמין הרצאה/סדנא/קורס עמידה מול קהל או לפנות לענת אביעד לתוכנית ליווי אישי למרצים ולעומדים מול קהל. בהצלחה!</strong></p>

כותבת המאמר: ענת אביעד, שחקנית ומומחית לעמידה מול קהל. מזה כעשר שנים מעבירה קורסים לעמידה מול קהל וסטוריטלינג הן לחברות ואירגונים והן לקבוצות פרטיות. מעוניינים ללמוד כיצד לשפר את מיומנויות העמידה מול קהל שלכם?

מוזמנים להזמין הרצאה/סדנא/קורס עמידה מול קהל או לפנות לענת אביעד לתוכנית ליווי אישי למרצים ולעומדים מול קהל. בהצלחה!

אולי יעניין אותך גם...

צרו קשר

מוזמנים להשאיר לי הודעה ואחזור בהקדם

מלאו את הפרטים לקבלת המדריך

מעוניינים לשפר את התקשורת הבין אישית בחברה או האירגון שלכם?

ההרצאה "כיצד להעביר מסר אפקטיבי"? היא בדיוק בשבילכם!

מוזמנים להשאיר לי הודעה ואחזור בהקדם

מעוניינים לשפר את התקשורת הבין אישית בחברה או האירגון שלכם?

הסדנא "כיצד להעביר מסר אפקטיבי"? היא בדיוק בשבילכם!

מוזמנים להשאיר לי הודעה ואחזור בהקדם

דילוג לתוכן