שפת גוף כאמצעי תקשורת

בכל פעם שאני מרצה על שפת גוף אני שואלת את הקהל מהי השפה המדוברת העולם. התשובות הכי נפוצות הן: אנגלית, ערבית, סינית. רוב הסיכויים שגם אתם חשבתם על אחד משלשת השפות האלו. אולם, השפה המדוברת ביותר בעולם והשפה שכולנו יודעים “לדבר” באמצעותה היא שפת גוף.

מדוע חשוב לפתח מודעות לשפת גוף?

אחד הנושאים הכי חשובים בעולמו של שחקן, מרצה וקומיקאי בפרט ,הוא התייחסות לשפת גוף. אומנם עבור העומדים מול קהל  שפת גוף היא כלי עבודה בסיסי, אך יחד עם זאת שפת גוף נוכחת בחיים של כל אחד מאיתנו , לעיתים הרבה יותר ממה שאנחנו משערים. למעשה שפת גוף היא אמצעי תקשורת לכל דבר בדיוק כמו כל שפה מילולית אחרת. שפת גוף היא אחת השפות הכי מרתקות מאחר והיא שייכת לעולם המסרים הבלתי מילוליים. מאחר וחלק בלתי נפרד מהתקשורת הבין אישית הוא בלתי מילולי, חשוב מאוד לפתח מודעות לשפת גוף. נסו לחשוב, כמה פעמים קרה לנו שמישהו נכנס לחדר מלא אנשים, לא פצה את פיו, לא דיבר עם איש אך מיד חשנו אי נוחות בקרבתו? יחד עם זאת, אין ספק שנתקלתם גם במקרים הפוכים – מישהו נכנס לחדר ומצליח למשוך אליו את כל תשומת הלב החיובית של הנוכחים בחדר תוך שניות בודדות .הוא פשוט מיגנט את כל האנשים בחדר גם בלי להוציא מילה. מה קרה כאן בעצם? בשני המקרים היחס לאדם שנכנס לחדר היה שונה אולם בשני המיקרים מדובר בשפת הגוף שמשכה את תשומת הלב וקיבעה את הרושם הראשוני על האדם שנכנס לחדר.

מהי שפת גוף?

שפת גוף מרתקת אנשים בכל העולם שפת גוף בראש ובראשונה משום שהיא אמצעי תקשורת בו כולנו משתמשים. למעשה היא אסופת של תנועות והבעות פנים המבטאות את הרגשות שלנו, גם אלו המגיעים מהתת מודע שלנו. שימו לב לאחד הנתונים המדהימים ביותר בנוגע לשפת גוף : מחקרים הוכיחו כי 70 אחוזים מהמסרים שאנחנו מעבירים הם מסרים בלתי מילוליים הבאים לידי ביטוי בשפת הגוף שלנו ורק 30 אחוזים מתייחסים לתוכן שלנו! כלומר, כאשר אנחנו מתקשרים עם בני הזוג שלנו, עם הקולגות בעבודה, עם הילדים שלנו או אפילו עם הקופאית בסופרמרקט, מה שחשוב הוא לא מה אנחנו אומרים להם אלא איך אנחנו אומרים! זו גם הסיבה שחשוב מאוד ללמוד שפת גוף ולפתח מודעות להשלכות של השפה הזו.

למעשה, כולנו יודעים לקרוא שפת גוף מהרגע בו הגענו לעולם. כן, ממש מגיל ינקות. תינוקות מתקשרים באמצעות שפת גוף מאחר וזו השפה היחידה שאותה הם מכירים: הם מניעים רגליים ורגליים כשהם עצבניים, מוצצים בכח מוצץ כשהם עייפים או רוצים לאכול וכמובן בוכים כשהם חווים תסכול. תינוקות לא רק מעבירים מסרים באמצעות שפת גוף אלא גם יודעים לקרוא שפת גוף בעיקר של הדמות המטפלת בהם. אני למשל, למדתי שיעור על האינפורציה הזו מניסיון אישי. כשהבן הבכור שלי נולד הייתי בחרדה עצומה. כמובן שמדובר בתופעה טבעית שכל אם חדשה לומדת להכיר במוקדם או במאוחר. הילד היה לא שקט ובכה ללא הפסקה. הייתי בטוחה שהוא חולה אולם לא הייתה לו כל בעיה רפואית. לאחר בדיקות חוזרות ונישנות במרפאה, רופא הילדים אמר לי משפט שנחרט אצלי בזכרון : “הילד שלך מרגיש אותך, את החרדות שלך ואת הלחץ שלך. הבכי שלו הוא תגובה לחרדה שלך. הילד מאוד רגיש למסרים הבלתי מילויים של אימו ומגיב בהתאם”. מסתבר שאכן כך היה. מהרגע שהבנתי שהבכי למעשה הינו מסר בלתי מילולי לכך שהילד קורא את שפת גופי ואת החרדה שלי, חל אצלי שינוי עצום. הילד הפך להיות רגוע יותר .

שפת גוף ותקשורת בין אישית

חקר שפת גוף הוא נושא רחב מאוד ומתפרש לתחומים רבים הקשורים לכל אחד מאיתנו. זו הסיבה שייש לשפת גוף חשיבות מכרעת בחיי היום יום. אחד התחומים שבהם לשפת הגוף יש משמעות היא התקשורת הבינאישית. מודעות לשפת הגוף שלנו עשויה לשפר את מערכות היחסים שלנו. למשל, כאשר אנו מעבירים מסר בטון דיבור רגוע וברור לעומת מסר המועבר בטון דיבור העלול להתפרש כתוקפני, כאשר טונוס השרירים שלנו רפוי ולא מתוח, הידיים פתוחות ונינוחות ולא מאוגרפות, יש סיכוי שמסר שנעביר יצליח להגיע לפרטנר שלנו בצורה טובה יותר.

אחד המגזרים שעבורם שפת גוף הינה קריטית לשם הצלחתם הוא העוסקים בפוליטיקה. עבודה על שפת גוף, מאפשרת לפוליטיקאים לשכנע ולהעביר מסרים בצורה מדויקת יותר והן אכן לומדים זאת כחלק בלתי נפרד מעבודתם. שפת גוף משמשת לעזר רב גם בעבודת המשטרה למשל. קריאת שפת גוף מסייעת לחשוף שקר ואין חוקר משטרה שלא למד קריאת שפת גוף. אחד המקרים המזעזעים והזכורים שקרו בארץ הוא רצח התינוקת הודיה קדם ז”ל בידי אביה אלי פימשטיין. כאשר המשטרה הבינה שכנראה הוא הרוצח, הוחלט לערוך לו “תרגיל” . מטרת ה”תרגיל” הייתה לבחון את שפת גופו ולבדוק האם הוא משקר. המשטרה שיתפה את האם בחשדותיה כלפי האב והוחלט לערוך ראיון טלוזיוני בשידור חי בו יתבקש האב לפנות “לחוטף” של ביתו התינוקת. המשטרה התכוונה להשתמש בצילום הארוע הטלויזיוני הזה בכדי לבחון את שפת גופו בעת הראיון שבו יצטרך לענות על שאלות לא פשוטות. לאחר הראיון המצמרר שהועבר בשידור חי בטלויזיה , מומחי שפת גוף ניתחו את שפת הגוף של הרוצח ומסקנה הייתה חד משמעית- האב משקר והוא זה שרצח את ביתו. האב הודה, שיחזר את המעשה ונכלא לשנים רבות.

שפת גוף ואיסוף מידע

בנוסף לחשיפת שקרים ושכנוע אנשים, לשפת גוף יש שימושים יום יומיים המשפיעים על מגוון תחומים כגון זוגיות ועולם העבודה. למשל, קריאת שפת הגוף מסייעת לנו לאסוף מידע. מתי אנו זקוקים לאסוף מידע על בני אדם? איסוף מידע מתרחש כמעט  בכל סיטואציה הקשורה לאינטראקציה בין בני אדם, גם במודע וגם שלא במודע. כולנו מכירים את הסיטואציה של דייט ראשון. מה הדבר המיידי שזוג הנפגש לראשונה עושה בדייט? דבר ראשון, לפני “התיחקור” ההדדי על תחביבים, מערכות יחסים קודמות ועבודה, שניהם בוחנים את שפת הגוף של הפרטנר/ית. לא פעם שפת הגוף מכריעה האם יהיה גם דייט שני. החיוך, תנועות הידיים, האופן בו לוחצים יד, הלבוש שהוא גם חלק משפת גוף ואפילו אופן השתיה והאכילה- כל אלו משפיעים על ההחלטה האם להמשיך להפגש עם בן הזוג לדייט, ללא כל קשר לדברים שיאמרו בפגישה.

לא רק בדייט נעשה תהליך איסוף מידע באמצעות שפת גוף. מה קורה למשל, כאשר מגיעים לראיון עבודה? האם רק הכישורים שלנו יקבעו האם נזכה בעבודה או שייש גורמים נוספים המשפיעים על קבלת ההחלטות? צורת הלבוש בראיון ואפילו הריח, האופן בו מתיישבים מול המראיין, טון הדיבור וקשר העין – כל אלו קשורים לשפת גוף ויכריעו אם המרואיין יתקבל או לא יתקבל לעבודה. כאמור, הן בדייט והן בראיון עבודה, אנו אוספים מידע המשפיע על קבלת ההחלטות שלו.

הגורם המשפיע על תהליך איסוף המידע הוא רושם ראשוני. רושם ראשוני הוא בעצם האינטואיציה המתגבשת אצלנו בתת מודע על נושא מסוים או אדם מסוים. האינטואיציה הזו היא למעשה מעין “תחושת בטן”. אותה “תחושת בטן” באה לידי ביטוי כאשר העין רואה משהו שהמוח עוד לא הספיק לעכל.

רושם ראשוני נקבע תוך שניות מעטות והבעיה היא שאין הזדמנות שניה. כולנו מכירים את המשפט “אין שני לרושם ראשוני”. אין ספק שזהו נתון המעורר אי נוחות שכן לעיתים מישהו עלול לשפוט אותנו על סמך שניות בודדות שאינן בהכרח משקפות אותנו, והמחיר עלול להיות גבוה. תארו לכם שבדיוק סיימתם שיחת טלפון מרגיזה עם נציג חברת תקשורת. אתם עצבניים, שפת הגוף משדרת כעס, טונוס השרירים גבוה והקול שלכם לא יציב. זהו כמובן לא המצב הטבעי שלכם, אולם בדיוק ברגע זה נכנס מישהו לחדר שצריך להחליט אם אתם מתאימים לתפקיד מסוים. אין ספק שעלולה להתגבש עליכם דעה מוטעית רק על סמל השניות הבודדות הללו. כך למשל, רושם ראשוני מוטעה עלול לגרום לנו לפספס בן זוג או לאבד מקום עבודה מאחר ומשהו בראיון העבודה “לא עבד”.הבעיה היא שמאוד קשה לשנות רושם ראשוני.  למעשה, אם חשנו שהפרטנר שלנו מגבש עלינו רושם ראשוני מוטעה, לרוב לא נצליח לשנות את דעתו מאחר והפרטנר יעשה הכל בכדי להצדיק את אותו רושם ראשוני שאותו הוא גיבש עלינו.

הדרך היחידה להמנע ממצבים כגון אלו הינה לקחת אחריות על המסרים שאנו משדרים באמצעות שפת גופנו ולבדוק איזה רושם ראשוני אנו משדרים.

כיצד לפתח מודעות לרושם הראשוני אותו אנו יוצרים?

בכדי לעשות זאת יש להתייחס למרכיבי הרושם הראשוני ולבדוק כיצד הם באים אצלנו לידי ביטוי. אני מכנה את מרכיבי הרושם הראשונה בשם מ.י.ב.ר.ק.

מהו מ.י.ב.ר.ק?

  • מ- מראה חיצוני- לכל אחד מאיתנו דעה על מראה חיצוני כזה או אחר. מה משדר המראה החיצוני שלנו? האם יש משהו שכדאי לנו לשנות? האם אנו מודעים לאופן שבו המראה החיצוני שלנו נתפס על ידי אחרים ואיזו דעה הוא עשוי ליצור עלינו?
  • י-יציבה- האם אנו הולכים שפופים או יציבים? מהי האסוציאציה שלנו על אדם המבליט את האגן או החזה? כדאי לשים לב ליציבה שלנו, מה היא משדרת לסביבה ומה אנו חושבים על יציבה אחרת של אנשים.
  • ב-ביגוד-“הבגד עושה את האדם” אומרת האימרה הידועה, וגם אם אנחנו לא נוטים להסכים איתה לחלוטין, הרי שברור שביגוד משדר משהו על אישיותו של האדם, העדפותיו ואפילו מרמז על עבודתו. לדוגמא, ביגוד מעונב משדר משהו מקצועיות, רשמיות, סדר, לעומת ביגוד מרושל המשדר משהו חוסר סדר, משהו לא מחייב ובוודאי שאינו משדר מקצועיות. כמובן שכדאי להתאים את הביגוד גם לסיטואציה וגם לאישיות שלנו. אין טעם ללבוש בגד שיראה עלינו כתחפושת ולא ישדר אותנטיות.
  • ר- ריח- הריח שלנו הוא חלק מבלתי נפרד מהרושם הראשוני והוא כמובן עלול לקרב או להרחיק מאיתנו אנשים. חשוב מאוד לפתח מודעות לנושא.
  • ק-קול- הקול הוא אחד הגורמים המכריעים ביצירת רושם ראשוני. הקול אומנם מקבל פקודה מהמוח אך משקף את הרגשות שלנו. חשוב לבחון: האם אנו מדברים מהר מידי ועלולים לאבד את הפרטנר שלנו או לאט מידי ואז עלולים לעייף אותו? האם אנו מדברים בשקט או בקול רם? דיבור בקול רם עלול להרתיע ואילו דיבור בלחש עלול לעצבן. כמו כן, שימו לב, האם הדיבור חותך או רך ועגול? האם הדיבור מתנגן ונעים לאוזן או “רובוטי”? כל אלמנט כזה משדר משהו על המצב הריגשי הנתון באותו הרגע וכדאי לדעת שהוא משפיע מאוד על מה יחשבו עלינו.

שפת גוף כאמצעי תקשורת היא שפה מרתקת ועל כן משפיעה על חיינו. זו הסיבה שכדאי מאוד לבדוק מה היא מספרת לסביבה אודתינו וכיצד אפשר לעשות בה שימוש בכדי ליעל את התקשורת הבין אישית.

הסתקרנתם? קבלו טעימה :

מפרגנים להרצאה על שפת גוף

מפרגנים לסדנת שפת גוף

Picture of <p><strong>כותבת המאמר: ענת אביעד, שחקנית ומומחית לעמידה מול קהל ולפיתוח מודעות לשפת גוף. מזה כעשר שנים מעבירה קורסים לעמידה מול קהל ,סטוריטלינג ושפת גוף הן לחברות ואירגונים והן לקבוצות פרטיות. </strong></p>
<p><strong>מעוניינים ללמוד לפתח מודעות לשפת גוף או לשפר את מיומנויות העמידה מול קהל שלכם? </strong></p>
<p><strong>מוזמנים להזמין הרצאה/סדנא בנושא שפת גוף של ענת אביעד . בהצלחה!</strong></p>

כותבת המאמר: ענת אביעד, שחקנית ומומחית לעמידה מול קהל ולפיתוח מודעות לשפת גוף. מזה כעשר שנים מעבירה קורסים לעמידה מול קהל ,סטוריטלינג ושפת גוף הן לחברות ואירגונים והן לקבוצות פרטיות.

מעוניינים ללמוד לפתח מודעות לשפת גוף או לשפר את מיומנויות העמידה מול קהל שלכם?

מוזמנים להזמין הרצאה/סדנא בנושא שפת גוף של ענת אביעד . בהצלחה!

אולי יעניין אותך גם...

צרו קשר

מוזמנים להשאיר לי הודעה ואחזור בהקדם

מלאו את הפרטים לקבלת המדריך

מעוניינים לשפר את התקשורת הבין אישית בחברה או האירגון שלכם?

ההרצאה "כיצד להעביר מסר אפקטיבי"? היא בדיוק בשבילכם!

מוזמנים להשאיר לי הודעה ואחזור בהקדם

מעוניינים לשפר את התקשורת הבין אישית בחברה או האירגון שלכם?

הסדנא "כיצד להעביר מסר אפקטיבי"? היא בדיוק בשבילכם!

מוזמנים להשאיר לי הודעה ואחזור בהקדם

דילוג לתוכן